Rancangan
Pengajaran Harian 2016
Hari
|
Khamis
|
Tarikh
|
25/2/2016
|
|
Tingkatan/Kelas
|
2 D
|
Kehadiran pelajar
|
/
|
|
Waktu
|
|
Tempoh/Minit
|
35 minit
|
|
Bidang Pembelajaran
|
( )Nombor( )Perkaitan( )Bentuk Dan Ruang
|
|||
Topik
|
Bab 1:Nombor Berarah
|
|||
Objektif Pembelajaran
|
Melaksanakan pengiraan yang melibatkan nombor berarah.
|
|||
Profesiensi Matematik
|
( )kefahaman
konseptual( ) kefasihan
prosedur ( ) komptensi
strategik
( )kesesuaian
penaakulan ( )kegunaan
yang produktif
|
|||
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pdp, pelajar dapat:
1.Melaksanakan
pengiraan yang melibatkan gabungan operasi atau lebih terhadap nombor berarah
termasuk penggunaan tanda kurung.
|
|||
Pengetahuan sedia ada
|
1.
|
|||
KBKK
|
( )Membuat inferens( )Mencari semua penyelesaian yang
mungkin( )Menganggar
( )Menterjemah ( )Membuat gambarajah ( )Mentafsir( )Memproses secara mental ( )Mengelas
( )Mengecam perhubungan( )Cubajaya( )Mengecam pola( )Menyusun atur
( )Membanding dan membeza
|
|||
Nilai murni
|
Menumpukan
perhatian/kerjasama/kebersihan /menghargai masa.
|
|||
Sumber Pengajaran Dan
Pembelajaran
|
Rujukan
|
Buku
Teks Tingkatan 2/Akses PT3 Pentaksiran T3(matematik
T2)
|
||
Alat
|
kalkulator/kertas
mahjong/marker pen
|
|||
Bahan
|
Soalan
Kuiz/ Lembaran soalan.
|
|||
Kaedah Pengajaran
|
( )Induksi( )deduksi( )inkuiri penemuan( )perbincangan( )penyoalan
( )kerja amali( ) ekspositori
(penerangan/bercerita/demo) ( )penyelesaian masalah.
|
|||
Refleksi
|
Kehadiran pelajar:…../…..
Jumlah pelajar yang menguasai objektif pdp: …./….
Pengukuhan/tindakan susulan aktiviti
pengayaan bagi pelajar yang menguasai
objektif:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Jumlah pelajar yang tidak mencapai objektif pdp: …./….
Pengukuhan/tindakan susulan aktiviti
pengayaan bagi pelajar yang tidak menguasai objektif:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
|
|||
Perkembangan Pengajaran
|
Kandungan /Konsep
|
Proses Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan/Nota
|
|
Tindakan Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Fasa
1
Set
Induksi
(5
Minit)
|
Tepuk
semangat untuk menarik fokus pelajar.
1.Tepuk
saya hebat!
2.Tepuk
sayang cikgu.
|
1.Guru menunjukkan cara
bagaimana langkah untuk membuat tepuk semangat.
|
1.Pelajar
menumpukan perhatian dan cuba meniru gaya guru.
|
Nilai:menumpukan perhatian.
|
2.Sebelum memulakan
pengajaran, guru menerangkan
a.objektif pembelajaran.
b.kaedah pengajaran
|
2.Pelajar
akan cuba memahami objektif yang perlu dicapai pada hari ini.
|
|||
Fasa 2 Perkembangan
Aktiviti
1
(20 minit)
|
Mengedarkan lembaran kerja yang berkaitan Nombor Berarah.
(THINK PAIR SHARE)
|
1.Guru
mengarahkan pelajar untuk mencari pasangan dan duduk berhadapan bersama
pasangan masing-masing.
2.Guru
memberikan lembaran dan kertas jawapan kepada setiap pasangan beserta kad
yang berwarna kepada setiap pelajar.
3.Guru
memberi arahan untuk menyelesaikan soalan mengikut nombor yang diperoleh secara
individu dalam masa 5 minit. Selepas itu, mereka akan membandingkan jawapan
dan membuat perbincangan (5minit) untuk memilih jawapan yang terbaik untuk
dibentangkan dihadapan kelas.
4.Guru
akan mencabut undi 3 nombor soalan yang perlu dibentangkan dihadapan kelas.
|
1.Pelajar
memberi kerjasama bergerak mencari pasangan masing-masing.
2.Setiap
pasangan akan memperoleh 1 set soalan dan setiap pelajar akan memperoleh kad
nombor yang berwarna.
3.Pelajar
mendengar arahan guru dengan teliti dan bekerjasama menyelesaikan masalah.
4.Pelajar
bersedia untuk membentangkan jawapan.
|
|
Fasa
3
Aplikasi/Penelitian
Aktiviti
2
(7
Minit)
(kuiz
individu)
|
Menguji kefahaman pelajar
melalui soalan kuiz individu.
|
1.Guru
akan mengedarkan soalan kuiz kepada setiap pelajar untuk dijawap secara
individu dalam masa 5 minit.
2.Kemudian
jawapan akan disemak dengan meminta pelajar menukar kertas soalan kuiz
bersama pasangan masing-masing.
3.Hadiah
diberikan kepada kumpulan yang mengumpul skor terbanyak.
|
1.Pelajar
mengambil soalan dan menjawab soalan dengan bersungguh-sungguh.
2.Pelajar
bersikap jujur ketika menyemak jawapan pasangan masing-masing.
|
|
Fasa
4
Penutupan
(Pentaksiran)
(3 minit)
|
Kesimpulan pembelajaran pada hari
ini tentang nombor berarah.
|
1.Guru
memanggil beberapa orang pelajar untuk untuk menyatakan apa yang mereka telah
pelajari hari ini.
2.Guru
memberikan kerja rumah buku kerja.
|
1.Pelajar berdiri dan cuba
menimbas kembali apa yang telah mereka pelajari.
|
|
No comments:
Post a Comment