Rancangan
Pengajaran Harian 2016
Hari
|
Isnin
|
Tarikh
|
18/4/2016
|
|
Kelas
|
2 I
|
Kehadiran pelajar
|
|
|
Waktu
|
|
Tempoh/Minit
|
.....
minit
|
|
Bidang
|
( )Nombor( )Perkaitan( )Bentuk Dan Ruang
|
|||
Topik
|
Bab 6: Theoram Phytagoras
|
|||
Objektif
|
Pelajar
akan diajar untuk:
1.memahami
hubungan antara panjang sisi bagi segitiga bersudut tegak.
|
|||
Profesiensi Matematik
|
( )kefahaman
konseptual( ) kefasihan
prosedur ( ) komptensi
strategik
( )kesesuaian
penaakulan ( )kegunaan
yang produktif
|
|||
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pdp, pelajar dapat:
1.Mengenal
pasti hipotenus bagi segitiga bersudut tegak.
2.Menentukan
hubungan bagi panjang sisi untuk segitiga bersudut tegak.
3.Mencari
panjang sisi segitiga bersudut tegak apabila panjang sisi tidak diberi dengan
menggunakan theoram phytagoras.
|
|||
Pengetahuan sedia ada
|
1.kuasa
dua dan punca kuasa dua. 3, algebra
2.bentuk
segitiga bersudut tegak
|
|||
KBKK
|
( )Membuat inferens( )Mencari semua penyelesaian yang
mungkin( )Menganggar
( )Menterjemah ( )Membuat gambarajah ( )Mentafsir( )Memproses secara mental ( )Mengelas
( )Mengecam perhubungan( )Cubajaya( )Mengecam pola( )Menyusun atur
( )Membanding dan membeza
|
|||
Nilai murni
|
Menumpukan
perhatian/kerjasama/kebersihan /menghargai masa.
|
|||
Sumber Pengajaran Dan
Pembelajaran
|
Rujukan
|
Buku
Teks Tingkatan 2/Akses PT3 Pentaksiran T3(matematik
T2)
|
||
Alat
|
kalkulator/papapn
putih mini/marker pen/rajah segitiga
|
|||
Bahan
|
Gambar/Soalan
Kuiz/ set soalan.
|
|||
Kaedah Pengajaran
|
( )Induksi( )deduksi( )inkuiri penemuan( )perbincangan( )penyoalan( )kerja amali
( ) ekspositori
(penerangan/bercerita/demo) ( )penyelesaian masalah.
|
|||
Refleksi
|
Kehadiran pelajar:…../…..
Jumlah pelajar yang menguasai objektif pdp: …./….
Pengukuhan/tindakan susulan aktiviti
pengayaan bagi pelajar yang menguasai
objektif:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Jumlah pelajar yang tidak mencapai objektif pdp: …./….
Pengukuhan/tindakan susulan aktiviti
pengayaan bagi pelajar yang tidak menguasai objektif:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
|
|||
Perkembangan Pengajaran
|
Kandungan /Konsep
|
Proses Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Bentuk komunikasi
|
||
Tindakan Guru
|
Aktiviti Murid
|
||||
Fasa
1
Set
Induksi
(5
Minit)
|
Kenalpasti bentuk segitiga
bersudut 3.
Hanya segitiga bersudut
tegak yang akan diperincikan kerana ia ada kaitan dengan theorem phytagoras.
Segitiga
bersudut tirus-semua sisi bersudut tirus-kurang dari 90
Segitiga
bersudut cakah-1 sudut bersudut cakah-lebih dari 90
Segitiga
bersudut tegak -1 sudut bersudut 90
|
1.Guru menunjukkan laluan
pelajar bernama Alan untuk pergi ke sekolah.
rumah-sekolah 5km
rumah-kedai-sekolah 3km+4km
2.Guru meminta pelajar
melukis garisan yang menghubungkan laluan alan untuk ke sekolah.
3.Guru meminta pelajar
menamakan bentuk poligon yang terbentuk.
2.Guru meminta pelajar
mengukur sudut (jika pelajar boleh menjawab segitiga bersudut tegak)
Theorem maksudnya?
Phytagoras?
Cuba buat gerakan yang
membentuk segitiga bersudut tegak.
Membentuk huruf L .
|
1.Pelajar
membuat pemerhatian dan cuba mencari ciri-ciri segitiga yang dipamerkan.
.
|
|
|
Fasa 2
Perkembangan
Aktiviti
1
(30 minit)
|
1.Mengenalpasti hipotenus bagi segitiga bersudut
tegak.
Dalam sebuah segitiga bersudut tegak,sisi yang
bertentangan dengan sudut tegak dinamakan hipotenus.
Hipotenus ialah sisi yang terpanjang.
2.Menentukan hubungan bagi panjang sisi untuk
segitiga bersudut tegak.
3.Mencari panjang sisi segitiga apabila panjang sisi tidak diberi dengan
menggunakan teoram pythagoras.
Mengubahsuai teoram.
(Number heads
together)
|
1.Guru
mengarahkan pelajar untuk membentuk kumpulan yang terdiri 4 orang.
2.Guru
memberikan lembaran dan kertas jawapan kepada setiap kumpulan beserta kad nombor
kepada setiap pelajar dalam kumpulan.
3.Guru
memberi arahan untuk menyelesaikan soalan yang diberikan melalui perbincangan
dalam kumpulan dalam masa 5 minit. Selepas itu, guru akan memanggil satu
nombor,dan pelajar yang memegang nombor tersebut hendaklah menunjukkan
jawapan di papan putih.
|
1.Pelajar
memberi kerjasama bergerak mencari kumpulan masing-masing.
2.Setiap
kumpulan akan memperoleh 1 set soalan dan setiap pelajar akan memperoleh kad
nombor masing-masing.
3.Pelajar
mendengar arahan guru dengan teliti dan bekerjasama menyelesaikan masalah.
4.Pelajar
bersedia untuk membentangkan jawapan.
|
|
|
Fasa
3
Aplikasi
Aktiviti
2
(25
Minit)
(kuiz
individu)
|
Menguji kefahaman pelajar
melalui soalan kuiz individu.
|
1.Guru
mengarahkan pelajar untuk kembali ke tempat masing-masing
2.Setelah
memastikan pelajar bersedia, guru akan
mengedarkan soalan kuiz kepada setiap pelajar untuk dijawap secara individu
dalam masa 5 minit.
2.Kemudian
jawapan akan disemak dengan meminta pelajar menukar kertas soalan kuiz
bersama pasangan masing-masing.
|
1.Pelajar
mengambil soalan dan menjawab soalan dengan bersungguh-sungguh.
2.Pelajar
bersikap jujur ketika menyemak jawapan pasangan masing-masing.
|
|
|
Fasa
4
Penutupan
(Pentaksiran)
(10 minit)
|
Kesimpulan
pembelajaran pada hari ini tentang teorem pythagoras.
|
1.Guru
memanggil beberapa orang pelajar untuk untuk menyatakan apa yang mereka telah
pelajari hari ini.
(imbas
kembali hasil pembelajaran)
2.Guru
memberikan kerja rumah buku kerja.
|
1.Pelajar berdiri dan cuba
mengimbas kembali apa yang telah mereka pelajari.
|
|
untuk kelas lemah, formula dinyatakan dalam bentuk hipotenus^2=sisi^2+sisi^2 berbanding guna
c^2-a^2+b^2
No comments:
Post a Comment